فروشگاه انواع محصولات نانو در ايران فروشگاه انواع محصولات نانو در ايران .

فروشگاه انواع محصولات نانو در ايران

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

به كارگيري فناوري نانو در عمليات توليد يا تكميل پارچه، قطرات مايع نمي‌توانند درون لباس‌هاي توليد شده با اين پارچه‌ها، نفوذ كنند.

اين اثر شبيه اثر موجود در برگ‌هاي نيلوفر آبي است كه با يك لايه واكس به ضخامت يك نانومتر پوشيده شده‌اند. در اين گل، قطرات آب روي اين برگ‌ها به صورت دانه‌هاي كوچك درآمده و با لغزيدن روي سطح، آلودگي و گرد و غبار را نيز با خود مي‌برند. مولكول‌هاي فرآوري شده با فناوري نانو نيز مي‌توانند مايعات را جذب كرده يا حركت داده، لك و آلودگي را دور كنند.

اين خاصيت را مي‌توان روي پارچه‌هاي نخي يا نخي / پليمري براي رفع لك در كاربردهاي درون منزل همانند لك سس گوجه فرنگي، قهوه، چمن يا روغن ايجاد كرد و در عين حال امكان تنفس را براي پارچه حفظ نمود. اين فرآيند براي پوشاك بچه‌ها، لباس ورزشي، يا يونيفورم ها ايده آل است.

 

لباس هاي گرم

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

 

زماني كه ميزان عبوردهي حرارتي لباس مطرح مي شود، فعاليت فيزيكي و شرايط محيط براي تامين راحتي به اندازه اي كه دما و رطوبت نسبي اهميت دارند، مهم است. مقدار گرماي بدن انسان به فعاليت فيزيكي مرتبط است و از 100 وات در استراحت تا 1000 وات در هنگام حداكثر فعاليت فيزيكي تغيير مي كند. عايقي مناسب است كه اطمينان دهد دماي بدن در حالت استراحت، به ويژه در زمان سرما (دماي صفر درجه سانتي گراد) به اندازه كافي بماند. در دماي بالا و فعاليت ورزشي شديد مثل ورزش هاي زمستاني، دماي بدن بيشتر مي شود. براي نگه داشتن دما در يك محدوده مشخص، بدن عرق مي كند تا انرژي بدن را با تعريق بيرون كشيده شود.

اگر ميزان عايق بودن لباس با فعاليت بيشتر كم شود، بخشي از گرماي توليد شده را با هدايت مي توان از بدن انتقال داد و شخص كمتر عرق مي كند. پارچه كورتكس در برابر باد و سرما نفوذ ناپذير است ولي همچنان عبوردهي دارد. وقتي اجازه عبور عرق از لباس داده شود شخص ديگر عرق نمي كند.

مقدار عايق بودن لباس در برابر گرما و سرما تحت تاثير ضخامت و تراكم قسمت پارچه اي آن است. ضخامت بالا و تراكم كم عايق بودن را بهتر مي كند. در خيلي جاها مقدار عايق بودن با فضاي خالي محتوي هوا بين لايه هاي لباس مشخص مي شود. هر چه دما حادتر باشد، خيلي كمتر يا خيلي بيشتر، عايق كم اثرتر مي شود.

مقدار عايق بودن لباس در برابر گرما و سرما تحت تاثير ضخامت و تراكم قسمت پارچه اي آن است. ضخامت بالا و تراكم كم عايق بودن را بهتر مي كند

بنابراين لباس براي حفاظت در مقابل گرما يا سرماي مشخصي كه لباس در آن پوشيده مي شود طراحي مي شود. چنانچه پارچه ضخيم و سنگين تر باشد، پوشيدن لباس سخت تر است و آزادي حركت پوشنده لباس كم مي شود. اگر لباس از مواد هوشمندي تشكيل شده باشد كه رفتارشان بر اساس محيط بيروني باشد، مي توان خصوصيات عايق مناسبي را در لباس ايجاد كرد. موادي مانند مواد حافظه دار و مواد تغيير فاز دهنده مي توانند مستعد چنين كاربردي باشند. دما مي تواند نوع كريستال داخلي اين ساختارهها يا حالت فيزيكي آنها را براي رفتار با هوا تنظيم كند.

 

لباس هاي استتاري

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

 

محققان در تلاش اند تا لباس هايي توليد كنند كه خود را با شرايط محيطي وفق دهد، لباس هايي كه بتوانند مثل آفتاب پرست تغيير رنگ دهند(آفتاب پرست خزنده اي جذاب براي طراحان منسوجات نظامي است ،رنگ آفتاب پرست براساس شرايط محيطي تغيير مي كند) يا بادگيرهايي كه با برخورد آب، ضد آب شوند. آنها در تلاش اند اين كار را با الياف پلي استر رسانا كه از افزودني هايي مانند اسيد كامفورسولفونيك استفاده كرده انجام دهند. باران رسانايي پارچه را تغيير مي دهد و منجر به جمع شدن محتويات و بستن حفره هاي لباس مي شود. چنين لباس هايي تا به حال توليد شده ولي مواد آن هيچ مقاومتي در برابر شستشو و ماشين لباسشويي ندارند. اگر پليمرهاي مقاوم رسانا توليد شوند، مي توان لباسي ساخت كه اگر كسي روي آن سايه بياندازد، از رنگ سبز به رنگ آبي تغيير شكل مي دهد. انرژي نور خورشيد مي تواند جريان داخل پليمر رسانا را تغيير دهد و باعث تغيير آرايش مولكولي مواد افزودني شود، طوري كه رنگ نوري را كه لباس جذب و نشر مي كند، تغيير كند. اين روش براي استتار در كاربردهاي نظامي مطرح است. رنگي كه در اين پارچه ها استفاده مي شود مي تواند با حرارت تغيير كند.

 

لباس‌هاي ضد الكتريسيته ساكن

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

 

پديده شارژ شدن بدن اشخاص از مدت‌ها قبل شناخته شده است و بيشتر در مواردي اتاق مي‌افتد كه شخص داراي كفش‌هاي با كف عايق (مانند لاستيك يا كرپ) ‌باشد.

در اثر حركت روي زمين يا ساييده شدن البسه بر روي يكديگر و يا اصطكاك لباس يا زير پوش با بدن شخص و همچنين در اثر پديده القاء، بدن شخص داراي بار الكتريسيته ساكن مي‌شود.پديده اخير در مورد كارگرداني كه در مجاورت ماشين‌ها كار مي‌كنند نيز رخ مي‌دهد بدين ترتيب كه دستگاه‌ها در موقع كار اغلب باردار شده و بدن افرادي كه در مجاورت ماشين‌ها كار مي‌كند را با بار مخالف شارژ مي‌كند.در پاره‌اي اوقات ممكن است تجمع بار به حدي رسد كه در اثر تماس شخص با بدنه‌هاي فلزي تخليه بار صورت گيرد. اين عمل كه با يك جرقه نيز همراه است، مي‌تواند باعث ايجاد يك تكان محسوس و ناخوشايندي در فرد شود.

هر چند تكان ياد شده براي خود فرد خطرناك نيست، ولي مي‌تواند در صورت كار در ارتفاع به سقوط فرد انجاميده و يا در حين كار با ماشين‌آلات خطرناك، به درگير شدن او با قسمت‌هاي خطرآفرين ماشين بيانجامد.علاوه بر اين چنان‌چه تخليه بار الكتريكي تجمع يافته بر روي اشخاص در محيطي انجام گيرد كه داراي اتمسفري با گازهاي قابل اشتعال و انفجار باشد، مي‌تواند بسيار خطرناك بوده و به آتش‌سوزي و انفجار بيانجامد.

لذا استفاده از البسه ضد الكتريسيته ساكن در موارد مذكور امري است كه در جهت افزايش ايمني فرد رابطه مستقيم و حياتي دارد و فناوري نانو نيز به كمك اين مسئله آمده است.

اين خاصيت كه روي پلي‌استر ايجاد مي‌شود، اثر بار ساكن را كاهش داده و موادي كه در اثر بار ساكن روي الياف چسبيده بودند، را از روي آن دفع مي‌كند.

خاصيت الكتريسيته ساكن همچنين موجب از بين رفتن شوك ناشي از بار ساكن روي الياف نيز مي‌شود. اين فرايند را مي توان روي لباس‌هاي ورزشي، يونيفرم‌ها، آستر كت و شلوار و لباس كار اعمال كرد.

 

لباس هاي شنا

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

 

كاهش اغتشاش در كانال هاي ميكرومتري پولك كوسه با خطوط پست و بلند نانومتري باعث افزايش سرعت حركت كوسه ها مي شود. محققان ناسا لباس شناگران المپيك را با الهام از همين شيارهاي نانومتري ساخته اند. اين لباس باعث افزايش كارايي شناگران و افزايش ركورد آنها در المپيك شد.

لباس‌هاي قابل تنفس

در گذشته كارخانجات نساجي از پليمرهايي مانند فنيل فرمالوئيدوپلي‌اورتان‌ها در توليد الياف‌ و منسوجات ضد آب استفاده مي‌كردند كه سبب مي‌شد اين نوع پارچه قابليت پوشيدن نداشته باشد.

همچنين در نتيجه ايجاد پوشش پليمري روي پارچه، لباس قابليت تنفس را از دست مي‌داد و در نهايت احساس راحتي از پوشيدن آن سلب مي‌شد. حال آنكه مزيت استفاده ازفناوري نانو در مقايسه با مكمل‌هاي ضد آب ديگر اين است كه پارچه توليد شده به اين روش مي‌تواند كاملا قابل تنفس باشد.خواص فوق در پارچه‌هاي پلي‌استري و نايلوني ايجاد شده است كه موجب خروج سريع رطوبت نيزمي‌شود.

 

لباس هاي ضد اشعه X

استفاده از فناوري نانو در لباس ها

 

براي كساني كه دائماً با X-Ray سر و كار دارند، سختي كار و خطر ارتباط با اشعه ايكس و آسيب آن به بدن مشكلي مهم است. طبق استانداردها شخص بايد لباس هاي پزشكي، دستكش ها و محافظ ها و عينك هاي آزمايشگاهي از سرب سنگين را پوشيده و دائماً در هنگام عكس برداري بايد از اتاق خارج شوند تا با منبع اشعه به حد كافي فاصله داشته باشد.

بعد از سال ها تحقيق لباسي نانوكامپوزيتي ساخته شد كه نه تنها X-Ray بلكه جلوي تشعشعات هسته اي (اشعه گاما، ذرات آلفا و ذرات بتا) را نيز مي گيرد. اين لباس ها به خوبي لباس هاي استاندارد سربي هستند اما برعكس آنها انعطاف بالايي دارند و پوشيدن آنها بسيار آسان است. در اين لباس ها از پليمرهاي فوق سبك استفاده شده است. اين لباس ها در برابر مواد شيميايي و بيولوژيكي خطرناك و مهلك، غيرقابل نفوذ هستند.

منبع:
وب سايت تبيان


برچسب: khk، نانو، نانويي، محصولات نانو، nano،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۲۸:۲۹ توسط:nanosun موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :